Je mrkev zdravá? Je, ale běda tomu, kdo by se chtěl takovým sloganem ohánět na obalu mrkvového salátu. Evropa vyhlásila válku lživým sloganům. Trochu to přehání.
Návštěva benešovské mlékárny nikoho nenechá na pochybách, že
potravinářský gigant Danone si potrpí na opatrnost. Před vstupem do
výrobní haly je třeba přelepit piercingy leukoplastí, obléknout
čepičky, nazout hygienické boty s ocelovou špičkou a do uší vsunout
protihlukové špunty. V celé budově pak platí příkaz držet se
zábradlí a nad umyvadly visí kreslené návody, jak si správně mýt
ruce. „Jde nám o bezpečnost zaměstnanců, perfektní hygienické
podmínky a nejvyšší kvalitu výrobků,“ vysvětluje Miloš Štafen,
který ve firmě zodpovídá za kvalitu, když podruhé upozorňuje
návštěvu, ať se na schodech přidržuje zábradlí.
O blaho dvou stovek zdejších zaměstnanců se Danone stará i jinak.
Hned za vrátnicí stojí velká chladicí skříň plná malých lahviček s
jogurtovým nápojem Actimel. V decilitru sladké tekutiny žijí
kolonie bakterií z kmene Lactobacillus casei Defensis, které si
firma nechala patentovat a v celosvětové kampani jim přisuzuje
blahodárný efekt pro lidskou imunitu. Lahvičku Actimelu tak při
nástupu na směnu fasují nejen zaměstnanci benešovské výroby, ale
běžně ji svým pacientům doporučují praktičtí lékaři, pije se na
zmírnění nevolnosti při užívání antibiotik, staří lidé si ji
dopřávají pro lepší trávení. Zdravotní účinky Actimelu stejně jako
jeho sesterského jogurtu Activia firma dokládá desítkami studií, ať
už z vlastního výzkumného centra nebo různých akademických
ústavů.
Ne každý jim ovšem věří. Velká Británie kvůli nedostatečné
průkaznosti deklarovaných účinků předloni donutila Danone stáhnout
reklamní kampaň na Actimel, v USA firma raději odškodnila
zákazníky, kteří si nápoj koupili pod vlivem kampaně, aby nemusela
spor o zdravotní efekt nechat dojít k soudu. A naposledy se do
sladkého zázraku od Danone před pár týdny tvrdě pustila německá
nevládní organizace FoodWatch: Activia, obydlená rovněž
patentovanou bakteriální kulturou, podle ní na zažívání nepomáhá o
nic více než jakýkoli běžný jogurt nebo sušené švestky. „Zajímalo
by mě, jaké studie o účinku sušených švestek mají v ruce,“ oponuje
Miloš Štafen z Danone, „my jich máme pro Activii šestadvacet.“
Jak se má v takových protichůdných tvrzeních o potravinách
zorientovat běžný zákazník? A může vlastně věřit všem těm reklamním
řečem o margarínech zachraňujících srdce, zdravé čokoládové
pomazánce k snídani nebo zázračných preparátech na klouby? Lžou,
nebo mluví pravdu? Právě tuhle otázku si před pár lety položila i
Evropská komise a rozhodla se ji v zájmu konzumentů vyřešit: na
potravinách a doplňcích stravy smějí zůstat jen skutečně podložená
tvrzení. Změna ale zatím kupodivu přinesla spíše zmatek a
nejistotu: dnes není jasné, jestli na ní zákazník opravdu
vydělal.
Nízkotučná panika
Potravinové reklamy a obaly první poloviny minulé dekády skutečně
nevyvolávaly velkou důvěru. Zázračné přípravky na hubnutí
slibující, že z vás za pár dní spadnou kalhoty, jogurty
předcházející infekcím i rakovině, bonbony, které dokázaly vmžiku
vyléčit těžkou chřipku. „Většinou nešlo o vysloveně nepravdivá, ale
spíš značně přehnaná tvrzení,“ vysvětluje právník Filip Winter,
který se dlouhodobě zabývá potravinářskou reklamou. „Látka ve
výrobku slibovaný efekt opravdu má, ale výrobce už neuvádí, že by
jí bylo potřeba sníst vagon.“ Potravináři i reklamní agenti přitom
dobře tušili, že právě proklamovaný efekt na zdraví se v novém
miléniu stává hlavní přidanou hodnotou potravin a zákazníci
„zdravé“ jídlo nebo doplňky stále častěji vyhledávají.
Dnes už spotřebitele před nesmysly a přeháněním chrání nařízení
Evropské unie. Nastavilo jednak jasné definice pro nutriční tvrzení
na potravinách, což šlo celkem snadno – výrobek, který chce dnes o
sobě tvrdit, že je „bez přidaného cukru“, má „nízký obsah tuku“
nebo „vysoký obsah vlákniny“, musí svým složením odpovídat přesně
daným parametrům. Jako mnohem obtížnější úkol se ale ukázalo udělat
pořádek v tvrzeních, která slibují, že konzumace pochutiny má
nějaký vztah k lidskému zdraví.
Euroúředníci rozhodli, že žádná potravina na trhu o sobě nesmí
prohlašovat, že má zdravotní účinek, aniž by takovou informaci
předtím neodsouhlasil speciálně vytvořený panel expertů z
Evropského úřadu pro bezpečnost potravin. Z členských zemí pak záhy
dorazilo přes čtyřicet čtyři tisíc zdravotních tvrzení,
ucházejících o schválení – množství, které hrstku odborníků
zpočátku zcela paralyzovalo. Seznam použitelných výroků, které
prošly zkouškou pravdivosti, měl být hotový loni v lednu, ale není,
optimisté mluví o příštím roce, pesimisté přidávají ještě dva
navíc. A v potravinářské branži mezitím nastala lehká panika.
Schvalovatelé totiž na posuzování zdravotních účinků potravin a
doplňků stravy nasadili tak přísná kritéria, že úspěšných adeptů je
velmi málo a převažují mezi nimi nezpochybnitelné „klasiky“ jako
výroky o významu vitaminů a minerálů. Coby málo průkazné naopak
expertní panel paušálně odmítl třeba zdravotní účinky bakteriálních
kultur v jogurtech, o jejichž příznivém vlivu na zdraví nepochybuje
snad žádný lékař a jejich objevitel za ně dostal Nobelovu cenu.
„Nasadili na potraviny kritéria prokazování, jaká se používají pro
léky,“ zlobí se Václav Bažata, přední český expert na doplňky
stravy a rostlinné léky. „Svou roli sehrál lobbing farmaceutických
firem, kterým se nehodí, aby zdravotní tvrzení na potravinách
konkurovala jejich lékům. A výsledkem jsou občas úplné absurdity.
Třeba o tom, že libeček je účinné diuretikum, se dočtete v každé
učebnici farmakognosie, ale Evropská unie to považuje za
neprokázané.“
Výrobce, který chce Brusel přesvědčit o zdravotním efektu svého
výrobku, tak musí mít v ruce dvojitě zaslepené studie podle
nejpřísnějších kritérií. Pokud usiluje o povolení v nejnáročnější
kategorii – totiž tvrzení o účinku potraviny na snížení rizika
nějaké nemoci –, vyžaduje expertní panel často tak specifické a
finančně nákladné studie na zdravých lidech, jaké téměř nikdo nemá
k dispozici. A některá obvyklá tvrzení, jako že potravina zlepšuje
imunitu, panel zatím úplně odmítá. Imunita je natolik komplexní
faktor, že se experti s potravináři dodnes neshodli, jak ji vlastně
důvěryhodně měřit.
Milovat srdce
Medvědí silou proti chřipce. Záchranná brzda při nachlazení.
Reklamní plakáty za zády Václava Bažaty ukazují, jak to mezitím
vypadá v české praxi. Expert z královéhradecké firmy SVUS Pharma se
už několik let pokouší v Bruselu dokázat, že přípravek Preventan
(prodává se jako doplněk stravy) dokáže předcházet chřipce. Zatím
neúspěšně, a tak firma musí při propagaci svých tabletek hledat
lišácká řešení s neurčitými slogany. „Výrobci zdravotních doplňků
stravy se ocitli v nejhorší situaci,“ vysvětluje Bažata, „něco
vyrábějí a nesmějí zákazníkům říct, k čemu to je dobré.“
Zejména z televizních reklam dnes vymizela zdravotní tvrzení o
potravinách takřka úplně, odvážlivce stíhají vysoké pokuty i za
grafické prvky sugerující léčebný účinek výrobku. O něco měkčí
kontrola panuje na billboardech, v tištěných reklamách a na obalech
– úřady zasahují nejčastěji na udání od konkurence. Část výrobců
zatím smí používat svá stará tvrzení v rámci přechodného opatření.
Přísně vzato, dnes ale může mít problém každý, kdo by nazval svůj
výrobek třeba jen „zdravým“, aniž by měl dostatečnou oporu z
Bruselu. „Označení zdravý není jednoznačně zakázáno, nicméně je
možné ho použít, pokud je doplněno schváleným konkrétním tvrzením,“
vysvětluje mluvčí potravinářské inspekce Romana Kadaňková. Celá
změna měla především chránit zákazníky. Ale vydělají na ní
doopravdy? Na první pohled rozhodně ano – dnes mají jistotu, že na
obalech najdou jen pravdu a nic než pravdu. Kritici ovšem tvrdí, že
negativa mohou nakonec převážit. Tvrzení, která projdou bruselským
sítem, jsou značně složitá, jako třeba: „Ukázalo se, že fytosteroly
snižují krevní cholesterol. Vysoký krevní cholesterol je rizikový
faktor koronárního onemocnění srdce.“ Není tedy tak docela jasné,
jestli takovou informaci spotřebitel v přecpané samoobsluze
docení.
Další námitkou pak je, že přísná omezení zbrzdí potravinářské
inovace, protože výrobce nemá jistotu, jestli bude smět svůj nový
produkt inzerovat tak, jak potřebuje. A v součtu celá praxe nahrává
velkým podnikům. Například Danone slovy Miloše Štafena nařízení
podporuje a věří, že její jogurty (díky patentovaným bakteriím je
nepostihlo první paušální zamítnutí) svá zdravotní tvrzení v
Bruselu obhájí. Menší výrobci bez výzkumných center v zádech budou
mít ale horší pozici.
Právník Filip Winter se považuje za eurooptimistu, ale současné
regulační nařízení podle něj dělá víc škody než užitku. „Výrobcům
zbytečně svazuje ruce a přitom o tom, co si zákazníci koupí, stejně
nakonec nerozhodnou fakta na obalech, ale emoce. Malý příklad,“
pouští Winter z počítače reklamní spot. Muž v šusťákovce v něm běží
lesní cestou a vemlouvavý hlas divákovi vysvětluje, jak správně
zacházet se svým srdcem. „Dej ho do všeho, co děláš. Dobře se o ně
starej…“ Na závěr se nad sloganem „Miluj své srdce“ objevuje logo
margarínu Flora. „Vidíte? Žádné zdravotní tvrzení tam není, jen
pozitivní emoce,“ vysvětluje právník, „ale stejně všichni víme, že
si máme tenhle výrobek běžet koupit, protože nám ochrání
srdce.“
Zdroj: Respekt, 17. 4. 2011